Slik unngår du øyeplager fra skjermtitting

 

Vi omgir oss med teknologi overalt hvor vi ser. I gjennomsnitt bruker vi opptil seks timer hver dag foran er digital skjerm; PC-skjerm, TV, nettbrett eller smarttelefon. Det er ca. ¼ av dagen, hver eneste dag! Nettopp på grunn av dette er det ikke rart at mange opplever følelsen av å være ”sliten i øynene” og lurer på hva dette betyr for øyehelsen.

Digitale farer

Én av de mest vanlige konsekvensene av å stirre på en skjerm store deler av dagen er utvikling av ”Computer Vision Syndrome”, forkortet CVS. I følge National Insitute of Occupational Safety and Health, vil 90 % av de som bruker mer enn tre timer om dagen foran en digital skjerm få enkelte av symptomene på CVS. Symptomene innebærer:

  • Uklart syn

  • Hodepine

  • Smerter i nakken

  • Tørre øyne

  • Dobbeltsyn

  • Svimmelhet

  • Problemer med å fokusere

Tiltak du kan gjøre

Du trenger ikke nødvendigvis å ta fullstendig avstand fra den digitale verden, men det er noen få tiltak du kan gjøre i din daglige rutine for å redusere de digitale farene. Her er noen enkle tips som du kan bruke for å få en bedre øyehelse i den digitale verdenen vi lever i:

  • Sitt 50-65 cm fra PC-skjermen, i tillegg til at øynene bør være 10-15 cm over midten av skjermen. På denne måten unngår du å se rett fram på skjermen. Om mulig kan du tilte skjermen litt bakover.

  • Tilpass teksten på skjermen slik at du kan lese den uten å anstrenge øynene eller å myse med øynene.

  • Tilpass lysstyrke og kontrast på skjermen for lengre arbeidsøkter foran skjermen.

  • Oppdater dine digitale duppedingser - LCD-skjermer er bedre for øynene .

  • Symptomene kan forverre seg dersom det er for mye lys i rommet du jobber i.

  • Ta i bruk huskeregelen som kalles 20-20-20:

For hvert 20. minutt med konsentrert skjermtid, ta en pause på minst 20 sekunder og se på noe som er ca. 20 meter unna.

 
20-20-20 regelen: For hvert 20. minutt med konsentrert skjermtid, ta en pause på minst 20 sekunder og se på noe som er ca. 20 meter unna

20-20-20 regelen: For hvert 20. minutt med konsentrert skjermtid, ta en pause på minst 20 sekunder og se på noe som er ca. 20 meter unna